Mesterskab for Danmark for 102 år siden – 1921:
Danmarksmesteren var en ”svindelhest”
For år tilbage lavede Kenn Erik Bech et tilbageblik på Dansk mesterskab for Danmark på vegne af Travet.dk.
I morgen skal den danske mester i trav endnu en gang kåres, Mesterskab for Danmark afvikles. Løbet blev første gang kørt i 1917, og med undtagelse af 1919, er det blevet kørt hvert år siden. For mere end 100 år siden viste det sig, at danmarksmesteren anno 1921 ikke var den hest, som man troede, den var. Den startede under falsk navn, men det blev først opdaget nogle år senere. Det var en stor skandale, da sagen, kaldet ’ringeraffæren’, blev oprullet.
Mesterskabsløbet kørtes på Charlottenlund Travbane søndag den 28. august 1921. Vinderen var den amerikanske import med navnet Loretta Charlton, men det viste sig at være et falsum. Vinderhesten hed rettelig Amy Frisco, – Loretta Charlton var et forfalsket navn til den amerikanske hest!
Forhåndsomtaler om mesterskabet i aviserne
–

Der fandtes en del “sjove” forhåndsomtaler i de forskellige københavnske dagblade.
I ”Folkets Avis”, lørdag den 28.august 1921, står der i en forhåndsomtale om løbene dagen efter på Lunden; ”der findes den besynderlighed at ikke et eneste af løbene er handicap, men det behøver ikke at gøre løbene mindre spændende, navnlig er der grund til at køre opmærksom på Mesterskab for Danmark, hvor alle hestene står fra lige start.” DM-løbet er dagens 4. løb, og Folkets Avis tipper Peter Pogue, hvis ”den ikke er meget uheldig i starten”, foran Barbara Lee og Advance Guard og med Bella la Copia som outsider.
Også Københavns Amtsavis tipper Danmarksmesteren fra 1920: Peter Pogue. I Væddeløbsbladet omtales på forhånd imidlertid Barbara Lee med træner Max Rabenhorst som favorit efterfulgt af Sofus Sørensens Trixton. Sådan kom det imidlertid ikke til at gå.
Ingen pengemangel på Traverbanen
Københavns Amtsavis noterer i deres mandagsudgave; ”At stærke regnbyger over København om formiddagen bevirkede, at knap så mange gæstede travløbene i Charlottenlund. Dagens eneste overraskelse skete i Mesterskab for Danmark, da Loretta Charlton ganske uformodet vandt til odds 10,29.”
På forsiden af Folkets Avis var mandagsudgaven præget af et foto af DM-vinderen sammen med kusken, Johan Sakki Petersen. Endvidere skrev avisen, at der tilsyneladende ingen pengemangel var på Traverbanen! – Omsætningen var på næsten 300.000 kr. Desuden nævnes der, at vinderen, Loretta Charlton, ejes af Mr. King, – ”der ikke må forveksles med Kongen af Danmark”!
Fattige travtrænere og Løvens parti
Der var 3 omstarter i løbet. Avisen BT har i sin omtale af Mesterskab for Danmark valgt følgende overskrift; ”Sakki” vinder Mesterskab med Pajonceks Loretta Charlton.
Endvidere skriver BT: ”I går afsluttede Travselskabet sit sommermeeting, og når porterne atter åbnes den 11. september er det for at køre sæsonens 5 efterårsløb. – Når dette er sket kryber trænerne i vinterhi; De fleste endnu fattigere end de var ved sæsonens begyndelse! – Det år der er gået er som de foregående år; Sofus Sørensen og Koster har taget Løvens parti, og ladet de andre slås om stumperne.”
Løbsreferatet af DM-løbet lød således: ”Peter The Preacher med N. J. Koster tog straks fronten og førte indtil kort før mål. Peter Pogue sprang som så ofte før og en hest som Advance Guard, der momentvis løb hurtigst af alle deltagere, er helt ude af form og langt fra akklimatiseret. Mon ikke det ville være klogest at tage denne pragtfulde hest helt ud af træning. Peter The Preacher, der blev nummer 2 i løbet, var heller ikke helt i orden”. Peter Pogue blev dog nummer 3, kørt af sin ejer, C. L. Müller.
Endvidere omtaler BT dagens amatørløb således: ”I dagens amatørløb beviste de 3 mesterkuske, Ryle, Brække og Axel Nielsen, at det som oftest er kusken, og ikke hesten, der vinder løbet, ved at besætte de 3 første pladser”!
Travpressen lagde ikke fingrene imellem dengang, der var råt for usødet i mange referater fra løbene.
Svindlen blev opdaget
I 1920 havde Det Danske Travselskab overtaget det store mesterskabsløb, efter at hesteejerforeningen havde stået som arrangør i 1917 og 1918. Selskabet havde måske set reklameværdien af dette løb.
Den populære ”danske” svensker C. L. Müller havde, med sin amerikaner Peter Pogue, vundet DM i 1920. Og det var netop Müller, der var hovedmand bag opklaringen af svindelen. Ihærdigt fik han løst op for forfalskningen med heste som Loretta Charlton/Amy Frisco. Hele skandalesagen blev efterfølgende omtalt som ’Ringeraffæren’. Man havde ellers allerede ved den første travkonference, der var, tilbage i 1891 i Tyskland, diskuteret, hvordan man skulle forholde sig med forfalsket væddeløbsmateriale fra USA, kaldet netop ringers.
Det Danske Travselskab var i første omgang mådeholdende med at rode for meget op i affæren med ”ringer-hestene”, sandsynligvis pga. manglende bevis, og først ved selskabets generalforsamling i 1926 blev sagen endelig afsluttet.
Det er således en endnu længere historie, som der desværre ikke er plads til her, hvordan opklaringen skete, men kort fortalt blev det bevist, at ”Loretta Charlton” i realiteten var en anden amerikanertraver ved navn Amy Frisco, hvis afstamning var San Francisco og Amyas. En af de andre deltagende heste i Mesterskab for Danmark 1921, Advance Guard, var i realiteten også en anden hest.

Selveste Pajoncek blev snydt
Det viste sig, at det var en amerikansk person, der havde solgt adskillige heste fra USA til danske hesteejere under falske navne. Som ejer af Amy Frisco/Loretta Charlton står ejerpseudonymet Mr King lig med Julius Pajoncek.
Julius Pajoncek, der ellers var en erfaren ræv indenfor travsporten, blev åbenbart også fuppet af den amerikanske person. Tyskfødte Julius Pajoncek havde rumænske rødder, men var i en årrække, især i starten af forrige århundrede, en af dansk travsports store navne. Der kan læses mere om ham på thof.dk, da han er optaget i travsportens Hall of Fame. Her nævnes dog ikke, at han var ejer af danmarksmesteren 1921 og 1922.
Pajoncek fik meget stor betydning for dansk travsport. Julius Pajoncek blev det første æresmedlem i Dansk Travtrænerforening, hvilket skete i 1911. I øvrigt menes det, at Amy Frisco, der var født ”over there” i 1911, i 1926 blev videresolgt til Rusland.
Forket navn på hjemmesiden
På Lunden/Charlottenlund Travbanes hjemmeside, under Historiske Løb/DM, står navnet Amy King anført som vinder af Mesterskab for Danmark både i 1921 og 1922. Det rette navn må være Amy Frisco, og som denne skribent en del gange har bedt selskabet om at rette til, hidtil dog uden held.
Sakki-Petersen
Om vinderkusken i Danmarksmesterskabet i 1921, Johan Sakki-Petersen, er det blevet oplyst, at han var født i 1881. Sakki var omkring 1893 staldmand for den russiske Orloff-traver Sagadaschnij, hvis navn den gode Johan Petersen, forståeligt nok, ikke kunne udtale, så deraf kom hans øgenavn!
Sakki var træner i flere perioder, blandt andet for føromtalte C. L. Müller på Jägersro. Det var også Johan Sakki Petersen, der passede championtræner Sofus Sørensens stald, da denne, mens 1. verdenskrig rasede ude i Europa, i perioder var indkaldt til militæret. Efter det foreliggende skulle Johan Sakki Petersen have sluttet sit arbejdsliv med at være ansat på Væddeløbsbladet.







