Ukrainsk træner bliver hos hestene
Den ukrainske træner Olga Bondar har ikke tænkt sig at forlade hovedstad i Ukraine, men bliver på travbanen i Kiev.
Flere og flere flygter fra krigen i Ukraine, men det er ikke tilfældet for Olga Bondar, der er træner i hovedstaden.
Der er omkring 350 heste på travbanen i Kiev, hvor der hersker en del kaos, idet flere af hestene ejer har forladt landet.
– Ejerne har forladt byen, og vi kan ikke få fat i dem. Vi mennesker kan købe mad og indtil videre kan vi fodre hestene, men vi ved ikke hvor længe vi kan klare det. Snart løber spåner og halm til boksene op, siger ukraineren til det svenske Travronden.
Olga Bondar har også erfaring uden for den ukrainske grænse. Blandt andet fra Frankrig og Sverige, hvor hun har kørt løb.
Olga Bondar bliver i Ukraine
Flere end to millioner har allerede forladt Ukraine, men det sker ikke for Olga Bondar. Hun bliver trods krigen.
– Først og fremmest på grund af min mor. Hun er gammel og hverken kan eller vil flygte. Jeg kan heller ikke forlade hestene. Som næstformand på banen føler jeg mig ansvarlig for alle de heste, der er her. Ikke kun min egen, siger Olga Bondar.
Det er ikke kun i Ukraine, der er fokus omkring travsporten i det krigshærgede land. Også i Danmark ser man mod Ukraine.
Skive-træneren Knud Mønster opfordrer i et opslag på Facebook til at sporten samler ind til et godt formål.
Foto – Gerard Forni






