Norsk redaktør – Kig mod Danmark
Det er ikke kun Travet.dk, der roser Aalborg Store Pris-weekend. Der er også norske Trav365.no, men her har man et andet fokus.
Netop hjemvendt fra Ålborg Travbanes store løbsweekend er der et indtryk, der har sat sig fast. Det vrimlede med unge mennesker der. Og her taler vi i 20’erne. Fremtiden.’
Mens et besøg på en norsk travbane ligner et besøg på et ældrecenter, er der ved at ske noget i Danmark. Mens alle skriger om at se på Sverige burde, man måske se på pandekagernes land.
For det er ikke unikt for Ålborg. Klampenborg galopbane har lange køer til sine løbsdage, og det med en gennemsnitsalder, der kan få tårer i øjnene hos enhver travbanechef i Norge. Nu har vi ikke noget imod ældre mennesker, uret tikker også her i gården. Men hvis der ikke sættes ind, bliver der ikke brug for tribuner i Norge om 10-15 år…
Hvad gør danskerne rigtigt? Vi talte med flere besøgende i weekenden. Mange af dem har en kollega eller ven, der interesserer sig for trav, eller har deres egen traver. De påtager sig en ambassadørrolle for deres sport og inviterer dem med. Banen giver til gengæld masser af siddepladser og et varieret mad- og drikketilbud. I alle varianter og prisklasser. Sammenfattende gør dette arrangementerne til en positiv oplevelse.
Spillelugerne er udgået, men det kompenseres med uniformerede spillevejledere. De downloader spil-appen til dig og viser og forklarer. Alt er forenklet. Netop det sidste er ikke så nemt i Norge, hvor Rikstoto stadig ikke har fået en app på plads. Jeg tror, du mister salg på grund af det.
Selve banen gør en stor indsats. Det gælder på de sociale medier før under og efter løbsdagen, hvor der informeres. Banen formår også at servicere den fremmødte presse. Nu er det ingens opgave at holde medierne med mad og drikke, men en skrivepult og noget strøm gør, at medierne også er positive og glade.
Der var selvfølgelig mange gode tips og historier, men det handler ikke kun om at kopiere en succeshistorie fra det nordlige Sverige til Bergen. Eller kopier en gammel Solvalla-historie til 2023.
Verden er gået videre. Succes i 1990 er ikke lig med succes i 2023. Der er også talt meget om sociale medier. Det er ekstremt vigtigt. Men vi har brug for noget, der rammer målrettet og i lokalsamfundene. Såsom kampagnerne for Bjerke, Jarlsberg, Sørlandet og Biri denne sommer. Synlighed afføder nysgerrighed.
Alle pitches bør have en medie- og synlighedsplan med målbare parametre. Gerne 20 mere i restauranten om måneden. Eller mindst 500 lokale likes på sociale medier. Klikkene er værdiløse, hvis de er fra unge i Asien. Sådan kan du se, om du har succes.
DNT bør tilknytte en person med professionel ekspertise inden for digital markedsføring.
Der er ingen tid at miste. Danskerne har vendt situationen. Nu er det vores tur.
Stein Larsen
Redaktør Trav365.no.
Hesselborg Foto.