Bornholms Brand Park – Arbejdsgruppen blev den første bestyrelse
I forbindelse med sæsondebuten på Bornholms Brand Park, har vi fået bornholmske Kenn Erik Bech til at fortælle historien om den bornholmske travbane i tre dele.
Arbejdsgruppen blev den første bestyrelse
Fremme i efteråret 1958 blev der nedsat en arbejdsgruppe, der skulle arbejde hen imod etablering af en travbane på øen, indhente totalisatorbevilling og starte et selvstændigt travselskab, der kunne blive optaget i Dansk Travsports Centralforbund.
Det lykkedes, men ikke uden en masse besvær, og hvor en del af de initiativrige mennesker, der var med helt fra starten, måtte kautionere personligt for mange opstartsudgifter, før hjulene begyndte at rulle i juni måned i 1960. Der blev udstedt banklån og veksler til de nye hesteejere, der købte de første travheste, der kom med ”damperen” til Rønne.
Arbejdsgruppen bestod af C. P. Lund, Kaj Frederik Jensen, Ingvard Marker, H. A. Hansen, Arne Koefoed, Erik Jensen, Paul Hansen og Helmer Hansen, der også kom til at udgøre den første bestyrelse.
Der var ikke mange travheste på øen før 1960, men Aakirkeby Bank gav en kassekredit på 20.000 kr. til at købe heste for i København, og den nye travformand C. P. Lund, og den nye banes sekretær og blæksprutte, Helmer Hansen, sørgede for at hestene blev solgt videre til de travinteresserede bornholmere. Den kendte stortræner fra København, Walther Kaiser-Hansen, var en af dem, der solgte mange heste til øen forud for premieren.
Helmer Hansen stod nogle gange på en sildekasse på havnen i Rønne og holdt auktion, når der kom en større sending travere med færgen. Ofte fik han bare stukket en veksel i hånden, og så red de nye hesteejere hestene til deres nye hjem!
Den afgørende kamp
Men ikke alt var lyserødt i forsøget på at få en travbane op at stå. Der var lokal modstand i visse kredse. Planen var, at banen skulle ligge i forbindelse med den plads, der i hundrede år var blevet brugt til det traditionsrige bornholmske dyrskue. Mange træer skulle fældes, og en del af den bornholmske klippegrund skulle, under store besværligheder, først sprænges væk, – før banen kunne anlægges.
Ydermere var den lokale bornholmske statsskovridder meget stærkt imod opførslen af en travbane ved bornholmernes gamle mødested.
Endnu en hurdle manglede også, inden etableringen af en bane i Almindingen kunne starte for alvor. På et konstituerende møde den 8. maj 1959 i Rønne var alle de interesserede mødt, og efter en lang diskussion, hvor de personlige økonomiske konsekvenser blev drøftet indgående, skrev de fremmødte dog under. Arbejdsgruppen kunne endelig gå i gang med de konkrete opgaver.
Selve Bornholms Travselskab blev det første år et datterselskab af Bornholms Landøkonomiske Forening, der sammen med den lokale Aakirkeby Bank og Det Danske Travselskab i Charlottenlund, var de store støtter i etableringsfasen. I det hele taget var den første sæson, 1960, præget af en masse dispensationer fra de gængse danske travregler. De nye kuske var ikke oppe til en officiel licensprøve, kvindelige kuske var tilladt, og aldersgrænsen for de deltagende heste, der var 12 år, blev overskredet med flere år.
Den stiftende generalforsamling af Bornholms Travselskab blev faktisk først holdt efter den første løbssæson, nemlig den 26. januar 1961, men officielt regnes altid året 1960 som stiftelsesåret. Det år hvor de første løb blev kørt på den nye bane. Pudsigt er det, at det faktisk ikke var det første bornholmske travselskab. Tilbage i 1904 har vi en forening, der hedder Bornholms Travselskab, der dog fik en kort levetid.
Del 2 af vores artikelserie i tre dele om travsporten på Bornholm.